Jakość polskich produktów spożywczych stała się ostatnio tematem dość drażliwym. Zasłużenie czy nie, producenci muszą się tłumaczyć, wyjaśniać, prostować. Jest to przykra lekcja, że w dziedzinie etyki biznesu branża spożywcza nigdy nie może powiedzieć „dość”.
We współczesnym świecie wiele spraw podlega normowaniu. Wydaje się, że etyka jest dziedziną, która absolutnie się do tego nie nadaje. Jednak na płaszczyźnie biznesowej można znaleźć obszary związane z etyką, które można usystematyzować, a zarazem ocenić.
W tym celu została powołana do życia organizacja SEDEX, skupiająca firmy różnorodnych branż z całego świata, której celem jest podnoszenie etyki prowadzenia działalności gospodarczej oraz ułatwienie firmom członkowskim efektywnego zarządzania swoimi łańcuchami dostaw pod kątem odpowiedzialnych praktyk biznesowych. Dostawcy przystępujący do Supplier Ethical Data Exchange są poddawani ocenie w czterech głównych obszarach odnoszących się do: standardów zatrudnienia, bezpieczeństwa i higieny pracy, środowiska naturalnego oraz etyki w biznesie. Do niezbyt licznego, a więc elitarnego grona polskich uczestników SEDEX-u dołączyła niedawno Grupa DMG Polska, do której należą dwie Słodownie: w Strzegomiu i w Sierpcu.
- Przystąpienie do organizacji SEDEX pozwala na przejrzystą i wiarygodną ocenę należących do niej spółek, które wchodzącą w skład szeroko rozumianego łańcucha dostaw – mówi Prezes Grupy DMG Polska, Marcin Siemion – Naszym produktem jest słód, podstawowy składnik piwa. Od jego jakości zależy, czy w butelkach i puszkach konsumenci otrzymają dokładnie to, czego oczekują i za co płacą. Dlatego nasi odbiorcy, którymi są przede wszystkim browary, muszą mieć absolutną pewność, że współpracują z więcej niż rzetelnym partnerem.
Jako członek SEDEX-u Grupa DMG Polska przeszła audyt etyczny, przeprowadzony w g procedury tzw. „trzeciej strony” (third party audit) czyli przez niezależną, zewnętrzną jednostkę certyfikującą.
- W zakres audytu wchodziła m.in. kontrola warunków BHP w częściach produkcyjnych zakładu, w magazynach oraz w części socjalnej przeznaczonej dla pracowników produkcji, a także przegląd dokumentów dotyczących zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej - mówi Marzena Żmijewska, Kierownik ds. zarządzania jakością w DMGP. – Audytorzy oceniali też politykę firmy w zakresie działań związanych z praktykami biznesowymi, a więc rozwiązania stosowane w obszarze przeciwdziałania korupcji, szkolenia prowadzone w tym zakresie, sposób informowania partnerów handlowych o stanowisku firmy w kwestiach etycznych itp. -
Ważną częścią audytu była kontrola standardów zatrudnienia, środowiska i warunków pracy, oraz systemu wynagradzania. W tym celu przeprowadzono bezpośrednie rozmowy z pracownikami, których wyniki zostały w kolejnym etapie skonfrontowane z udostępnioną dokumentacją dotyczącą m.in. planu szkoleń pracowników, systemu motywacyjnego, opieki socjalnej, możliwości podnoszenia kwalifikacji, reprezentacji pracowników w zakładzie itp. Audytorzy zapoznali się też z dokumentacją potwierdzającą właściwy stan techniczny budynków i instalacji, dbałość o wykorzystywany park maszynowy.
W raporcie końcowym wśród dobrych praktyk stosowanych przez Danish Malting Group Polska wyróżniono działania związane z dbałością o środowisko, m.in. prowadzenie dokumentacji w wersji elektronicznej oraz skuteczne ograniczanie zużycia wody i energii.
Link do strony artykułu: https://adserver.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/audyt-etyczny-w-danish-malting-group-polska-1